پژوهشگران بررسی كردند

روشی مولكولی برای تشخیص آفلاتوكسین در مواد غذایی

به گزارش جاوید شو محققان كشور اخیرا روشی مولكولی را برای تشخیص ماده بسیار سمی آفلاتوكسین B در مواد غذایی توسعه داده اند كه استفاده از آن می تواند نگرانی های موجود در این حوزه را تاحد زیادی مرتفع كند.

به گزارش جاوید شو به نقل از ایسنا، آلودگی به سموم ایجادشده توسط قارچ ها که به مایکوتوکسین معروف هستند، یکی از شایع ترین مشکل های مربوط به ایمنی مواد غذایی است که انواع گوناگونی از اثرات سمی را در انسان و حیوان ها بوجود می آورد.
از خصوصیت های نگران کننده مایکوتوکسین ها، حضور متناوب آنها در رژیم غذایی است و مصرف مکرر آنها امکان دارد درجه شدیدی از صدمه را به سلامت انسان وارد کند. یکی از رایج ترین مایکوتوکسین ها، سمی به نام آفلاتوکسین B1 است که می تواند در طیف گسترده ای از مواد غذایی موجود باشد.
آفلاتوکسین ها به بیان محققان، به صورت عمده توسط دو قارچ از جنس آسپرژیلوس به نامهای آسپرژیلوس فلاووس و آسپرژیلوس پارازیتکوس تولید می شوند و از عوارض اصلی آنها می توان به کاهش عملکرد، صدمه به کبد و سرکوب سامانه ایمنی بدن اشاره نمود.
دراین میان، آفلاتوکسین B1، از قوی ترین ترکیب های جهش زا بوده و می تواند با ایجاد جهش ژنتیکی در سلول ها، احتمال سرطانی شدن آنها را افزایش دهد. حتی مقدارهای کم این سم قارچی هم امکان دارد سبب کاهش هوشیاری و تفکر انسان شده و کم شدن قدرت فیزیکی و کاهش اشتها را به دنبال داشته باشد. به همین خاطر، دانشمندان به صورت مداوم در تلاش هستند تا روش های نوینی را برای کشف این ماده سمی در مواد غذایی ابداع کنند.
در همین خصوص، یکی از محققان کشور از دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، طی یک مطالعه پژوهشی روشی مولکولی را بدین منظور توسعه داده است.
در این پژوهش، محقق از ماده ای به نام کامپوزیت نقطه های کوانتومی اکسید روی پوشیده شده با پلیمر قالب مولکولی یا اصطلاحاً MIP برای اندازه گیری انتخابی آفلاتوکسین B1 که از آن با AFB هم یاد می شود، بهره برده است که بر اساس تابش نور فلوئورسنس کار می کند.
نتایج این پژوهش نشان داد که روش عرضه شده به صورت موفقیت آمیزی می تواند به آنالیز میزان آلودگی AFB در آب های زیست محیطی بپردازد.
در این خصوص، بهروز وحید، پژوهشگر گروه مهندسی شیمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز می گوید: «ایجاد یک روش حساس، ساده، سریع، دقیق و راحت برای اندازه گیری آفلاتوکسین ها در نمونه های گوناگون غذایی، دارای اهمیت بالایی است. دراین بین، روش فلوئورسانس بعنوان یک روش حساس تجزیه ای می تواند به شکل ویژه ای مورد توجه قرار گیرد».
او می افزاید: «این فناوری از خصوصیت های یگانه ای مانند آسانی اجرا، سرعت بالا، حساسیت خوب و هزینه به نسبت پایین برخوردار می باشد. درواقع، سنسور فلورسانسی ساخته شده بر پایه نقطه های کوانتومی، اخیرا بعنوان یک روش اندازه گیری کارآمد برای آنالیز خیلی از ترکیب ها معرفی شده است».
استفاده از این روش و سنسور ساخته شده بر مبنای آن، می تواند در تشخیص بموقع آلودگی های مواد غذایی چه برای مصرف داخل و چه برای صادرات، مؤثر واقع شده و بعنوان گامی مؤثر در تأمین سلامت مردم، شمرده شود.
این یافته های پژوهشی، در نشریه «شیمی و مهندسی شیمی ایران» انتشار یافته اند. این نشریه به صورت فصل نامه توسط پژوهشکده توسعه صنایع شیمیایی ایران وابسته به جهاد دانشگاهی انتشار می یابد.

1399/03/13