گزارش جاوید شو

دومین شوك اجتماعی به سلبریتی ها در دیماه تلخ 98

دومین شوك اجتماعی به سلبریتی ها در دیماه تلخ 98

جاوید شو: سال جاری سال سلبریتی ها نیست. به موازات كاهش اعتبار دولت مستقر در افكار عمومی؛ حالا آنها با پرسش های جدی رو به رو شده اند. پیشبینی می شود این روند ادامه یابد.


خبرگزاری مهر - گروه فرهنگ به فروش رفتن ۱۱ دقیقه ای بلیط های جشنواره فیلم فجر علاوه بر اینكه نشانه ای قابل توجه برای افزایش توجه افكار عمومی به مقولات فرهنگی است یك پیام بیرونی هم دارد؛ معدود سلبریتی هایی كه فكر تحریم جشنواره فیلم فجر را از سر می گذراندند حالا باید كاملاً فراموش كنند كه درباره كدام ماجرا حرف می زدند. حوادث ناگوار دیماه سال جاری كه در تاریخ ایران روزگاری تلخ را به یادگار گذاشت؛ بهانه جدید سلبریتی های ایرانی برای نمایش های نشان دادن همراهی با مردم بود. دم دست ترین چیزی كه پیش روی آنها بود جشنواره های فجر بخصوص جشنواره فیلم فجر كه در كنار نمایشگاه كتاب مهمترین اتفاق فرهنگی سال در ایران به حساب می آید بود. چندتایی از سلبریتی ها در شبكه های اجتماعی آغاز به اعلام تحریم جشنواره فجر كردند. جدای از اینكه بسیاری از آنان اساساً اثری در جشنواره نداشتند و ظاهراً فرشهای قرمز پرجلوه فجر و نمایش های لباس های جدید و عجیب و غریب خودشان را تحریم كرده بودند؛ بازی تحریم اما از همان ابتدا نگرفت و بازنده اش از پیش مشخص بود. مجموع دستاورد روزهای تحریم ظاهراً درخواست یك كارگردان و دو بازیگر برای داوری نشدن فیلم هایشان در جشنواره فجر بود. شهاب حسینی بازیگر چهره سینمای ایران هم در همان حوالی یادداشتی نوشت و درخواست نمود كه سیاسی بازی ها به جشنواره فیلم فجر لطمه نزند. اما شوك واقعی زمانی بود كه دو روز پیش موعد پیش فروش بلیط های جشنواره فیلم فجر رسید و در ركوردی تقریباً كم سابقه بنا به قول مدیر روابط عمومی جشنواره فیلم در مدت یازده دقیقه همه بلیط ها به فروش رفت. زمانی معنادار كه نشان می داد آنچه بعضی از سلبریتی های ایرانی هنوز در همان حال و هوا سیر می كنند فاصله بسیار زیادی با آنچه مردم در ذهنشان می گذرد دارد. این دومین ضربه متوالی بود كه سلبریتی های ایرانی در چند ماه اخیر از ناحیه افكار عمومی طبقه ای كه معمولاً تمایلات آنها را در جامعه نمایندگی می كرد دریافت نمودند. درست دو ماه پیش در حاشیه اعتراضات گسترده ای كه به تصمیم یكباره دولت در افزایش بی رویه بنزین در كشور صورت گرفت؛ سلبریتی های ایرانی هم اطلاعیه ای به صورت هماهنگ و مشترك در شبكه های اجتماعی منتشر نمودند كه حاوی اعتراضات تند و تیزی به وضعیت اداره كشور بود.
سلبریتی ها و هنرمندان ایرانی، نتوانستند بر وسوسه تحریك برانگیز بیانیه دادن غلبه كنند و سكوت چند روزه شان را ادامه دهند. نتیجه اطلاعیه ای بود كه با نام صدای آبان منتشر گردید و با نقشه سیاه شده ایران به صورت هماهنگ در پیج ها و صفحات شبكه های اجتماعی هنرمندان و سلبریتی ها منتشر گردید.
نتیجه اما قابل پیشبینی نبود. مردم ضد آنها شوریدند. آنها بزودی با سوالات بی پاسخی درباره نقش شان در مستقر شدن دولت كنونی مواجه گشتند. عكس ها و علایم تبلیغی آنها در پشتیبانی از دولت كنونی بلافاصله در كنار بیانیه صدای آبان قرار گرفت و نتیجه یك رسوایی سراسری برای همه آنها بود. این اشتباه محاسباتی خیلی زود به دودستگی در صف سلبریتی ها انجامید. اغلب آنها كامنت های پست مذكور را بستند و تلاش كردند اعتراضات مردمی در فضای مجازی را نادیده بگیرند. زرنگی سلبریتی های ایرانی نقطه آخر داشت و آنها ظاهراً در حال نزدیك شدن به این نقطه بودند.
این از معدود دفعاتی بود كه مخاطبان همراه سلبریتی ها در فضای مجازی با آنها همراه نشدند. شاید نشانه ای بر تغییر اساسی در فرهنگ عمومی. تناقض فوق العاده آشكار سلبریتی ها و نادیده گرفتن آشكار نقش شان در به وجود آمدن موقعیت فعلی برای كشور و مردم، گویا دیگر قابل تحمل نبود. زرنگی های طنازانه آنها در استوری ها و پست های صفحاتش هم دیگر خریداری نداشت و آنها در حال مشاهده روی دیگری از ایرانیان بودند كه تابحال ندیده بودند. سلبریتی هایی كه تمام توان و پتانسیل اجتماعی شان را بر روی رأی آوردن یك فرد گذاشته بودند حالا با شرایطی روبرو شده بودند كه سیاست های آن فرد مردم جامعه را به زحمت انداخته بود و حالا آنها باید پاسخگوی این تعارض می بودند. با عنایت به این دو اتفاق مهم در تاریخ حضور سلبریتی ها در رسانه های ایرانی به نظر می آید كه انتخابات پیش رو شاهد حضور حداقلی آنها در تبلیغات و رأی گیری باشیم. سلبریتی ها در یكی از معدود موارد حیات خود هستند كه كمترین اقبال اجتماعی به سمت آنان است. خبرهای نامساعدی از لغو كردن كنسرت هایی می رسد كه فروش نداشته اند و خوانندگان حالا نمایش همراهی با مردم را فرصت مناسبی دیده اند جهت استفاده از این موقعیت و در عین حال خانه سینما كه در اطلاعیه ای از سینماگران خواسته بود تا با تلویزیون همكاری نكنند؛ خیلی زود بیانیه بعدی اش را كاملاً متفاوت با اولی تنظیم كرد. پیگیری دقیق تحولات سلبریتی ها در ایران یكی از سرنخ های جالب برای یافتن موقعیت های فرهنگ در ایران است.

1398/11/12
21:08:10
5.0 / 5
4490
تگهای خبر: جشنواره , فرهنگ , فضای مجازی , كتاب
این پست جاوید شو را پسندیدید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۲
جاوید شو جاوید شو