برای سال ۲۰۲۰

شهر خواجه احمد یسوی پایتخت فرهنگی كشورهای مشترك المنافع شد

شهر خواجه احمد یسوی پایتخت فرهنگی كشورهای مشترك المنافع شد

جاوید شو: شهر چیمكنت قزاقستان بعنوان پایتخت فرهنگی كشورهای مشترك المنافع در سال 2020 برگزیده شد. مزار خواجه احمد یسوی، عارف نامدار قرن ششم در این شهر قرار دارد.



به گزارش جاوید شو به نقل از مهر، در شهر برست جمهوری بلاروس مراسم اختتامیه رویداد «برست-پایتخت فرهنگی كشورهای مشترك المنافع» اجرا شد. در این مراسم شهر برست، عنوان پایتخت فرهنگی كشورهای مشترك المنافع را برای سال ۲۰۲۰ به شهر چیمكنت تحویل داد. در این مراسم معاون شهردار چیمكنت آقای «قایرات نورتای»، رئیس كمیته سیاست داخلی و امور دینی خانم «ژانار بكتایوا» حضور داشتند.
لازم به ذكر است در دیدار روسای كشورهای مشترك المنافع (برگزار شده در سال ۲۰۱۷) تصویب گردید هر سال یك شهر بعنوان پایتخت دوستی و فرهنگی كشورها شناخته شود. نخستین پایتخت فرهنگی شهر گوری گرجستان برگزیده شد. در سال ۲۰۱۹ برست بلاروس پایتخت فرهنگی بود و در سال ۲۰۲۰ این عنوان به شهر چیمكنت قزاقستان می رسد. چیمكنت مركز استان قراقستان جنوبی و سومین شهر پرجمعیت این كشور است.
چیمكنت در سده دوازدهم میلادی در راه راه ابریشم و بعنوان كاروانسرایی برای پاسداری از شهر اسپیجاب كه در ۱۰ كیلومتری شرق چیمكنت قرار دارد ساخته شد. محل این كاروانسرا با گذر زمان به بازاری برای بازرگانی میان كوچ نشینان و یكجانشینان تبدیل شد. آرامگاه خواجه احمد یسوی، صوفی و عارف نامدار سده ششم هجری در این شهر قرار دارد.


منبع:

1398/10/08
10:52:49
5.0 / 5
4188
تگهای خبر: فرهنگ
این پست جاوید شو را پسندیدید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۴
جاوید شو جاوید شو