نگاهی به آخرین شماره های نشریه طنز سه نقطه

انیشتین عاشق فرهنگ ایرانی

انیشتین عاشق فرهنگ ایرانی

جاوید شو: مجله طنز سه نقطه در آخرین شماره خود درباره چگونگی پاسداشت فرهنگ ایران در فضای مجازی را واكاوی كرده است.



به گزارش جاوید شو به نقل از مهر، برای كسانی كه ادبیات طنز ایران را دنبال می كنند، نام «سه نقطه» بعنوان یك نشریه مكتوب طنز نام آشنایی است. مجله ای كه پیش تر با حمایت حوزه هنری منتشر می شد و با یك وقفه دوساله مجدد از اواخر اسفند سال 96 در چارچوب یك تحریریه مستقل به صاحب امتیازی و مدیر مسئولی امید مهدی نژاد روانه پیشخوان مطبوعات و كتابفروشی های بزرگ شد.
طی مدت دوسالی كه از باز انتشار «سه نقطه» می گذرد، طراحی جلد آن از روح واحدی پیروی می كند و اغلب جلد آن یك رنگ پس زمینه غالب دارد و عناوین مطالب داخل نشریه یا كلیدواژه های مربوط به پرونده اصلی آن با فونت هایی درشت در فضای جلد پخش شده است.
بوی دلنشین كاغذ كاهی
به لحاظ ظاهری صفحات داخلی این نشریه كه با كاغذ گرم پایین آماده می شود و به اصطلاح به كاغذ كاهی نزدیك است سبب شده تورق این نشریه برای مخاطب حال و هوای خاصی داشته باشد. عكس ها و طرح های این نشریه هم سیاه و سفید است و تنها بخش های رنگی آن مربوط به تیترها، میان تیترها، نمادها و برخی كادرهای نشریه است كه این رنگ برگرفته از همان رنگ پس زمینه جلد است و بدین سان حال و هوای داخل نشریه با جلد آن همخوانی پیدا می كند.
نشریه «سه نقطه» تا مهرماه سال جاری هشت شماره منتشر نموده است كه این گزارش نگاهی به دو شماره اخیر آن (شماره 7 و 8) خواهد داشت.
پرونده ای برای روز «تهران»
شماره هفتم این نشریه ویژه تابستان (و اوایل پاییز) انتشار یافت، با رنگ جلد سبز و با سوژه پرونده ای درباره شهر تهران؛ امرالله احمدی، نصرالله حدادی، مریم حسن نژاد جلال سمیعی و احسان محمدی و هادی مقدم دوست و نویسندگانی بیشتر از این فهرست برای شماره هفتم این نشریه مطلب نوشتند. تمام 18 مقاله اصلی این مجله به همراه سه مقاله از نویسندگان این شماره درباره تهران است. در مقاله «اول دفتر» شماره هفتم «سه نقطه» اشاره شده است كه این نشریه به این علت به شهر تهران پرداخته است كه انتشار آن مقارن شده است با روز تهران (14 مهر)
ماجرای عشق انیشتین به فرهنگ ایرانی
در قسمتی از نشریه شماره هفت «سه نقطه» با عنوان تاریخ به روایت اسناد سلسله مطالب كوتاهی تحت عنوان بازخوانی تصویری- انتقادی تاریخ ایران بلكه جهان به قلم مهدی مذهبی چاپ شده است كه عنوان دیگر آن «تهران در آیینه تصاویر تاریخ» است. یكی از مقالات آن به ماجرای آشنایی «آلبرت انیشتین» با فرهنگ ایرانی اختصاص دارد كه بانی آن مرحوم پروفسور محمود حسابی بوده است. در بخش از این مطلب آمده است:
«ماجرا بر می گردد به زمانی كه پروفسور حسابی، هنگام تدریس در دانشگاه پرینستون سفره هفت سینی برای انیشتین و تعدادی از بزرگترین دانشمندان دنیا همچون كارل پوپر، مارتین هایدیگر، برت لنكستر و ایزاك نیوتن چید و با سوالی از سمت انیشتین مواجه گردید كه "این كاسه آب و نارنج شناور در آن كنار سماق و سمنو و سیب و سبزی كه گذاشتید نشانه چیست؟" پروفسور حسابی در پاسخ می گوید: این همنشینی قدمت ده هزار ساله دارد. آب نشانه فضاست و نارنج نشانه كره زمین و این بیان كننده تعلیق كره زمین در فضاست. انیشتین رنگش می پرد و عقب عقب می رود و روی صندلی می افتد و می گوید: ما در مملكت خودمان دویست سال پیش دانشمندی داشتیم كه وقتی این حرف را زد، كلیسا او را به مرگ محكوم نمود، اما شما از ده هزار سال پیش این مطلب را به زیبایی به فرزندان تان آموزش می دهید. فرهنگ ایران باستان كجا و علم ما كجا؟»
«ایرانیوم» افتخاری كه زیر آب رفت
در بخش دوم این مقاله با نگاهی انتقادی نسبت به رفتار برخی مهندسان ایرانی آمده است: «بعد آنجا [انیشتین] پیشنهاد می دهد كه اگر ممكنست كاری ماندگار برای ایرانیان انجام دهد. پروفسور حسابی هم پس از هماهنگی با ایران پیشنهاد می دهد كه انیشتین طراحی و ساخت پارك ملت را انجام دهد. این گونه بود كه آلبرت انیشتین با تلفیق فرهنگ ایرانی و نظریه نسبیت (E=mc2) دریاچه پارك ملت را طراحی و خود بر اجرای آن نظارت كرد. این دریاچه یك كره زمین شناور بود كه بدون اتصال به هیچ منبع انرژی، تا همین چند سال پیش، شب ها تمام پارك ملت و خیابان های ولی عصر و سازمان صداوسیما را تا چهارراه پارك وی روشن می كرد. راز روشنایی این كره شناور را تنها انیشتین می دانست و ظاهرا در حالی رمز گونه به پروفسور حسابی اظهار داشته بود: "بر اساس فاز سوم نظریه نسبیت كه من به سبب علاقه ام به فرهنگ ایرانی نام آنرا «ایرانیوم» گذاشته ام، جرم و انرژی با هم هم ارز هستن و به هم تبدیل می شوند." متاسفانه چند سال پیش، هنگام عبور تونل صدر- نیایش از زیر دریاچه، قسمتی از این كره لطمه دید و نور آن كم شد. مهندسین كنجكاو برای تعمیر، آنرا سوراخ كردند و به داخل كره رفتند، اما نه تنها هیچ نیافتند، بلكه در اثر این اقدام آنها كره نورانی برای همیشه خاموش شد و به زیر آب رفت....»
ایرانی هایی كه نژاد پرست نیستند!
در شماره هشتم نشریه «سه نقطه» كه ویژه مهرماه 98 انتشار یافته است سوژه اصلی «كوروش» پادشاه باستانی سرزمین ایران است. طراحان این نشریه بر جلد روی جلد این عبارت را نوشته اند: «زنده یاد كوروش كبیر خوابید تا ما بیدار باشیم و با خود تكرار كنیم: ما نژاد پرست نیستیم فقط این كه" وی آر پرژن اند عاریایی اند نات لایك عربز اند و آدرز و السلام. [اشاره به جمله ای با مضمون We are Persians and Aryan people and We don't like Arabs and others ]»
در شماره هشت نشریه «سه نقطه» افرادی همچون رضا امیرخانی، مجیدخسرو انجم، مریم حسن نژاد، صادق و سارا زیبا كلام، محمود فرجامی و نویسندگان صاحب قلم دیگر مقاله نوشته اند.
هویت ایرانی در چالش با جهانی شدن
در قسمتی از مقاله ای از این شماره با عنوان «هویت ایرانی در چالش با جهانی شدن» كه میلاد عبدالوهاب آنرا آماده كرده، این طور آمده است: «ایرانی بودن» مشغله تمام وقتی است كه آرامش و آسودگی برای آدم نمی گذارد. نه تنها وظیفه تكثیر كردن میراث شفاهی و مكتوب بزرگانی چون كوروش كبیر، دكتر شریعتی، دكتر حسابی، پروفسور سمیعی و.... برعهده تك تك ماست- هم وطن، نگران درستی نقل قول نباش، "منبع" و "مرجع" كلماتی است كه اعراب به ما یاد دادند تا از كتاب های مذهب آنها نقل كنیم- كه می ابیست به یكان یكان ایرانی ها جهان افتخار نماییم. در این میان اگر فرزندان دكتر شریعتی مخالف این جملات قصار و جوك های بی شمار منتسب به ایشان هستند، اما می توان به مطالب مختلفی ارجاع داد كه پسر دكتر حسابی از خودش در می آورد، اما مشخص نیست كه از كجایش در آورده است. بااینكه برخی معتقدند وی با نام پدر كاسبی می كند، اما از قدیم گفته اند كاسب حبیب خداست.»
«دختران شایسته» همان نخبگان
در ادامه این مقاله طنز آمده است: «مثلا خانمی كه مدتی همخوابه كریستین رونالدو بوده (چه این مدتی كه با وی بوده و چه این كه از وی جدا شده) برای ما افتخار است. یا مانكنی كه چون همسری یك سیاست مدار محافظكه كار و جنگ طلب در كانادا به نام مك كی شده (حتی اگر شریك اقدامات ضد ایرانی او شود.) از نظر ما یك نخبه ایرانی به شمار می آید ما به تك تك مانكن ها و دختران شایسته جهان كه یك رگ ایرانی دارند، به مثابه "نخبه" و "فرار مغزها" افتخار می نماییم....»
در بخش پایانی این مطلب ضمن كنایه نویسنده به فعالان فضای مجازی كه در خصوص اینكه آنها فعالانه تمام تصاویر فضای مجازی را رصد و به پیروز شدن هر ورزشكاری ایرانی (یا اصالتا ایرانی كه از ایرانی بودن خود اعلام برائت می كند!) در جهان افتخار و یا برعكس، به تحقیر شدن آن اعتراض نماییم و در نهایت همین فعالان فضای مجازی با همان كلیپ ها خودشان هم یكدیگر را تحقیر را می كنند این طور نتیجه گیری كرده است: «... ولی این مساله دیگری است و نباید خلط شود. یا ممكنست كسی بگوید كه پس تاریخ، ادبیات، هنر و فرهنگ ایرانی كجای دغدغه های ماست؟ اما حق، با شماست، این ها همه آدرس های اشتباهی است و گور بابای فرهنگ... همه اینها به كنار، مهم این است كه ما كاری نماییم تا كوروش آسوده بخوابد»
گفتنی است نشریه «سه نقطه» به صاحب امتیازی و مدیر مسئولی امید مهدی نژاد منتشر می شود و دبیر تحریریه آن فاطمه فهیمی و مدیر هنری آن حبیب ایلون است.
علاقمندان جهت كسب اطلاعات بیشتر درباره این نشریه اینجا را ببینند.


منبع:

1398/08/13
23:32:52
5.0 / 5
3003
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۲
جاوید شو جاوید شو