به مناسبت آغاز پویش پز عالی

در نفی اعتیاد به مصرف، ما را چه می شود؟

در نفی اعتیاد به مصرف، ما را چه می شود؟

به گزارش جاوید شو ما سالانه به اندازه ۶۰درصد درآمد نفتی، دورریز مواد غذایی داریم؛ رتبه ما در خرید لوازم آرایشی دو آسیا و هفت جهان است؛ ما به اندازه كل قاره اروپا گاز مصرف می كنیم؛ ما معتادان مصرفیم!


خبرگزاری مهر – سرویس فرهنگ: در كشورهای اروپایی و آمریكایی همانند كشور خودمان، كار و كاسبی فروشگاه ها در ایام منتهی به سال نو سكه می شود. از قدیم الایام در این كشورها طبق یك سنت بعضی از مردم روز پس از روز شكرگزاری، از محل كار خود مرخصی گرفته و در این روز به خرید سال نو می پردازند. این خرید برای آنها بسیار حائز اهمیت می باشد و معمولا تلاش شان بر این است كه تا پیش از شروع سال نو میلادی تمام اقلام مورد نیازشان را تهیه كنند. در این میان شركت ها و كارتل های بزرگ تولیدی و اقتصادی هم از قافله عقب نمانده و از این فرصت ویژه نهایت استفاده را كرده اند. آنها برای روز جمعه بعد از روز شكرگذاری عنوان «جمعه سیاه» را برگزیده اند و در این روز كالاهای خویش را با تخفیف زیادی عرضه می كنند. مردم هم در این روز تمام پرستیژ یك انسان مدرن و جهان اولی را كنار گذاشته و با تمام قوا به فروشگاه ها هجوم می برند. به عقیده بنیانگذاران این روز تخفیف های عرضه شده در «جمعه سیاه» یك سود دو طرفه را فراهم می كند؛ هم خریدار سود می كند و هم فروشنده. اما در حقیقت سود اصلی را شركت های بزرگ تولیدی با دمیدن در آتش ولع بی انتها خرید و مصرف می برند!«رنه دكارت» فیلسوف فرانسوی جمله معروفی دارد: «من می اندیشم، پس هستم» اما این روزها این جمله به «من مصرف می كنم، پس هستم» تغییر یافته است. ورود این نوع نگاه به كشور منجر به كسب رتبه های برتر در مصرف كالا گردیده است. در كشور ما سالانه به اندازه ۶۰درصد درآمد نفتی، دورریز مواد غذایی تولید می شود. رتبه ما در خرید لوازم آرایشی دوم آسیا و هفتم جهان است. مردم كشور ما به اندازه كل قاره اروپا گاز مصرف می كنند. در كلانشهری مثل تهران طبق آخرین آمار، یك خانوار شهری سالانه ۱۳میلیون تومان خرج كالاهای مصرفی می كند كه ۱۰ میلیون تومان آن صرف كالاهای غیرخوراكی می شود. در مجموع سالانه ۲۶ میلیارد تومان فقط در تهران برای كالاهای مصرفی هزینه می شود كه اگر این مبلغ صرف پس انداز و سرمایه گذاری شود می تواند به توسعه و پیشرفت كشور كمك شایانی كند.«من می اندیشم، پس هستم» این روزها این جمله به «من مصرف می كنم، پس هستم» تغییر یافته است و ورود این نوع نگاه به كشور منجر به كسب رتبه های برتر در مصرف كالا گردیده استاما تبلیغات گسترده ای كه در رسانه ها برای ترغیب مردم به خرید هر چه بیشتر كالاهای غیرضروری صورت می گیرد، چنین لطماتی را به بودجه كشور وارد می نماید. همینطور ذكر این نكته خالی از وجه نیست كه خیلی از خریدها، الزاما بر مبنای نیاز شخص نیستند. در حقیقت فروشگاه ها با ایجاد بسته های ویژه، فرد را ترغیب می كنند در كنار جنس مورد نظرشان چندین كالای غیرضروری را هم خریداری كنند. همینطور اگر در فرد این احساس ایجاد شود كه در صورت عدم خریداری یك كالای خاص بزودی آن كالا تمام می شود، فرد خویش را به هر آب و آتشی می زند تا آنرا خریداری كند. عرضه یك هدیه در كنار خرید یكی دیگر از شگردهایی ست كه همچنان در جذب مشتری موفق است. همه ترفندهای ذكرشده به صورت یك راهبرد كلان در جهت جلب مشتری به هر قیمت، همان آمارهای فاجعه بار مذكور در كشور ما را رقم زده اند. این پدیده در یك جامعه زمانی فاجعه بارتر می شود كه اجناس مصرفی یك كشور از راه واردات تامین گردد. واردات كالاهای اساسی و كالاهای مصرفی، كشورها را از رشد و توسعه عقب می اندازد.
دو عامل «مصرف گرایی» و «واردات كالاهای مصرفی» كه در كشور ما شیوع دارد می تواند بعنوان زنگ خطری جدی برای مردم و مسئولین تلقی شود. اینها پدیده هایی هستند كه پس از انقلاب صنعتی به وجود آمده اند؛ انقلاب صنعتی كه به شكلی یك انفجار در حوزه تولید كالا بود، وابستگی اش به نیاز بازار غیرقابل چشم پوشی بود، بنابراین صاحبان كارخانجات و واحدهای تولیدی برای فروش هر چه بیشتر باید احساس نیاز كاذب در جامعه نسبت به كالاهای تولیدی شان ایجاد می كردند. تبلیغات این شركت ها به انسان امروزی حقنه می كنند كه اگر یك زندگی ایده آل می خواهد حتما باید فلان كالا را خریداری كند و بعد از عرضه و خرید این كالا چند روز یا ماه بعد یك كالای جدید و یا ورژن جدیدی از همان كالا عرضه می كنند و انسان مصرف گرا را در یك چرخه باطل می اندازند. این در حالیست كه رسوم و فرهنگ چندین ساله ما همیشه قناعت و تن ندادن به مصرف گرایی را بعنوان یكی از شاخصه های اصلی انسانیت می داند. سعدی (علیه الرحمه) درباره همین مبحث می فرماید: «نه چندان بخور كز دهانت برآید / نه چندان كه از ضعف، جانت برآید»«پویش مردمی پز عالی» از امروز تلاش می كند در دل این وضعیت شكاف ایجاد كند و با نقد و تقبیح فرهنگ مصرف گرایی، به ترویج و تبلیغ ساده زیستی بپردازد.

1398/07/08
14:06:11
5.0 / 5
2956
تگهای خبر: شركت , صنعت , فرهنگ
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۱
جاوید شو جاوید شو