پژوهشگران در یك پژوهش تاكید كردند

اصیل نویسی لزوم نگارش علمی در دانشگاه

اصیل نویسی لزوم نگارش علمی در دانشگاه

به گزارش جاوید شو، نگارش متون علمی و دانشگاهی، امری دقیق و بسیار بااهمیت است که باید با رعایت شیوه های صحیح اصیل نویسی همراه شود. محققان کشورمان در یک مطالعه تحقیقاتی، ملاک ها و نشانگرهای این نوع نوشتار را مشخص کرده و راهکارهایی را برای بهبود این پدیده در دانشگاه ها و مراکز پژوهشی عرضه کرده اند.


به گزارش جاوید شو به نقل از ایسنا، شناسایی نظام نشانگرهای سنجش کیفیت نگارش علمی از راهبردهای تشخیص و هدایت شیوه های نگارش اصیل دانشگاهی است. پرورش و تقویت کیفیت نگارش علمی در نیروی انسانی فرهیخته دانشگاهی، از مهم ترین فعالیت ها در توسعه پایدار و حرکت در امتداد مرجعیت علمی است. اهمیت این مساله وقتی بیش از پیش نمایان می شود که باتوجه به تحولات موجود، از منابع انسانی با کیفیت، به عنوان پیشران اصلی به کارگیرنده سایر عوامل مؤثر در سازمان و دارای نقش کلیدی در رسیدن به اهدافش یاد می شود. پرورش انسان های ماهر در حوزه تخصصی خود، امری است که سازمان ها برای حفظ مزیت های رقابتی و ارتقای جایگاه خود به آن نیازمندند.
دانشجویان بگفته پژوهشگران از با ارزش ترین سرمایه های انسانی هر جامعه ای محسوب می شوند. کم توجهی به توانمندسازی و ارتقای شایستگی های این قشر فرهیخته، زمینه ساز بروز مخاطرات مختلف و بنیان برافکنی نظیر کاهش سرمایه اجتماعی و تحمیل هزینه ها، دامن زدن به پدیده مهاجرت و فرار مغزها، توقف جریان پیشرفت کشور و خروج ژن نخبگی می شود. بنابراین، عوامل فوق، ضرورت ارتقای کیفیت مهارت های این قشر فرهیخته و توانمندسازی آنها را در تمامی شایستگی های پژوهندگی دوچندان می کند. دستیابی به شایستگی های نگارش خلاقانه و کیفیت بخشی به نگارش علمی، امری تصادفی نیست که یک دفعه و بصورت کامل اتفاق افتد، بلکه فرایندی است که در آن، نویسنده با تقویت شایستگی های در رابطه با اصیل نویسی و فراشناخت نگارشی، ضمن محوریت بخشیدن به خاصیت های محیطی و مخاطبان، بطور مستمر به بررسی، تجدیدنظر و خوداصلاحی نوشته های خود می پردازد.
دراین زمینه، پژوهشگران دانشگاه تهران، یک مطالعه را انجام داده اند که در آن ملاک ها و نشانگرهای اصیل نویسی در نگارش علمی دانشگاهی مورد واکاوی و شناسایی قرار گرفته اند.
آنها بدین منظور، با بهره گیری از روش پدیدارشناسی و مصاحبه با دوازده نفر از اعضای هیئت علمی دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران، داده های مورد نیاز پژوهش را گردآوری کرده اند.
یافته های این مطالعه به شناسایی ۵۲ نشانگر منجر گردید و همین طور هفت ملاک شامل «آزادمنشی نگارشی»، «اخلاق منبع گزینی و منبع نویسی»، «عاملیت بخشی به اخلاق نگارشی»، «مستدل نویسی»، «محتمل نویسی»، «کاربردی بودن» و «بازتاب اندیشه و نگرش پژوهشگر» نیز مورد استخراج قرار گرفتند.
بگفته کیوان صالحی، دانشیار و محقق بخش تخصصی پژوهش و سنجش دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران، «نتایج پژوهش ما بر اهمیت انکارناپذیر اصیل نویسی در نگارش علمی دانشگاهی و ضرورت آموزش مبتنی بر ملاک های آن صحه می گذارد. آموزش و ارزشیابی متون پژوهشی مبتنی بر ملاک ها و نشانگرهای شناسایی شده، می تواند در بهبود کیفیت نگارش علمی دانشگاهی مفید واقع شود».
این پژوهشگران در ادامه، پیشنهادهایی کاربردی را در این خصوص ارائه کرده اند که توجه به آنها می تواند در غنی سازی نگارش علمی دانشگاهی مؤثر واقع شود.
بر این اساس، صالحی و همکارانش سفارش می کنند:
۱) در نقاط مختلف کشور، دوره هایی جهت آشنایی با خاصیت های اصیل نویسی در نگارش علمی برگزار و تاثیر آنها ارزیابی شود.
۲) برای ارتقای شایستگی های اصیل نویسی اعضای هیئت علمی و ارزیابی کیفیت نگارش دانشگاهی، پیشنهاد می شود تا مدیران و دست اندرکاران عرصه آموزش عالی، بخشی را بمنظور رصد رعایت خاصیت های اصیل نویسی در نگارش علمی دانشگاهی و توانمندسازی این خاصیت در فضای دانشگاه، تهیه و اجرائی کنند.
۳) باتوجه به ضعف های مشهود و مستندشده در نگارش علمی دانشگاهی که تبعاتش به ایجاد و تشدید گرایش به استفاده از مؤسسات موسوم به مقاله نویسی و پایان نامه نویسی منجر شده، پیشنهاد می شود در برنامه درسی دوره های تحصیلات تکمیلی، درسی مستقل با هدف ارتقای کیفیت نگارش علمی و تقویت اصیل نویسی در متون دانشگاهی، طراحی و اجرا شود.
۴) پیشنهاد می شود در دروس در رابطه با روش های پژوهش در تمامی حوزه های علوم خصوصاً در دوره های تحصیلات تکمیلی، موارد مهمی در رابطه با تقویت شایستگی های نگارش علمی و خصوصاً تقویت نشانگرهای اصیل نویسی، تدوین و اجرائی شود.
۵) ساخت و رواسازی ابزارهای میزان شده مبتنی بر رویکرد های نوین سنجش، برای ارزیابی کیفیت نگارش علمی و خصوصاً اصیل نویسی در دانشگاه های کشور، متناسب با اقتضائات رشته ها، پیشنهاد می شود. از این ابزارها می توان بمنظور سنجش کیفیت نگارش علمی دانشجویان و سایر پژوهشگران در جلسات دفاع از پایان نامه ها، رساله ها، طرح ها و پروژه های پژوهشی و همین طور مقاله های ثبت شده در مجلات علمی و انتشارات دانشگاهی بهره برد.
در اختتام لازم به اشاره است که از این یافته های تحقیقاتی، یک مقاله علمی پژوهشی تهیه شده که در دوفصلنامه «پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی» وابسته به سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه ها انتشار یافته است.




منبع:

1402/04/10
10:14:45
5.0 / 5
341
تگهای خبر: برنامه , كیفیت
این پست جاوید شو را پسندیدید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۳
جاوید شو جاوید شو