در یك مطالعه پژوهشی بررسی شد؛

رسانه های نوین، ابزاری برای تغییر نگرش شهروندان به معلولین

رسانه های نوین، ابزاری برای تغییر نگرش شهروندان به معلولین

جاوید شو: معلولین، بخشی مهم از هر جامعه انسانی هستند که بایستی به گونه ای درخور به نیازهای آنان رسیدگی کرد. پژوهشگران برمبنای یک مطالعه پژوهشی، لزوم بالا بردن آگاهی جامعه در این خصوص را با بهره گیری از رسانه های نوین متذکر شده اند.


به گزارش جاوید شو به نقل از ایسنا، یکی از بخش های جامعه که به سبب نداشتن سلامت جسمی، همیشه با محرومیت های زیادی چه در استفاده از خدمات عمومی و شهروندی و چه در حضور فعال در جامعه روبرو هستند، معلولین یا توان یابان آن جامعه هستند که به جز خود، خانواده هایشان نیز در تمام طول زندگی، درگیر این مسائل می شوند. معلولیت، پدیده ای زیستی، روانی و اجتماعی است و چنان چه هریک از این حیطه ها نقصی داشته باشند، شالوده سلامت روان متأثر می شود. بر طبق آمار سازمان بهداشت جهانی، حدود ده درصد از افراد هرجامعه را توان یابان می سازند که به دلیلهای متفاوتی، گرفتار معلولیت شده اند. طبق آخرین آمار و سرشماری انجام شده در ایران، جمعیت توان یابان کشور، یک میلیون و سیصد هزار نفر برآورد شده است.
به اعتقاد پژوهشگران، کم توانی جسمی و حرکتی با علایم افسردگی، مشکلات بین فردی، ارتباط اجتماعی ضعیف، مشکل در اکتساب مهارت های اجتماعی، احساس غمگینی و انزوا همبستگی دارد. همین طور سطح سلامت افراد ناتوان در مقایسه با جمعیت عمومی، کمتر و در مقابل، لطمه پذیری آنان بیشتر است. فقدان آموزش و عدم دریافت خدمات و فرصت های اجتماعی به سبب خاصیت های نامناسب خدمات و موانع محیطی، سبب نگرش های منفی به این مسئله شده است. از طرفی بنظر می رسد دغدغه اصلی یک فرد توان یاب در زندگی اش همان چیزی است که غالباً به شکل ابهام آمیزی «پذیرش» خوانده می شود. غالباً توان یابان را ناتوان می شمارند، حال آن که معلولیت فرد لزوماً او را ناتوان نمی نماید. برخوردهای مبتنی بر تبعیض افراد جامعه نسبت به توان یابان، بر طبق فرضیاتی درمورد آنها شکل گرفته است که کاملا مغایر با نظر توان یابان راجع به پذیرششان است.
پژوهشگرانی از موسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی در ارتباط با این موضوع، دست به انجام یک پژوهش زده اند که در آن نقش رسانه های نوین در تغییر نگرش شهروندان نسبت به معلولین مورد ارزیابی قرار گرفته است.
این پژوهش توصیفی با مشارکت گروهی از شهروندان ۱۸ سال به بالای شهر تهران که به رسانه های اجتماعی دسترسی داشته اند، انجام شده است.
نتایج حاصل از این تحقیق نشان می دهند که توجه به تولید محتواهای مرتبط در رسانه های اجتماعی، بر نگرش شناختی، عاطفی و آمادگی برای عمل در عموم مردم تاثیر گذار است.
بگفته افسانه مظفری، دانشیار و محقق انسان شناسی موسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی و همکارانش، «یافته های پژوهش ما، نشان از اهمیت نقش رسانه های نوین بر ابعاد مختلف نگرش شهروندان به توان یابان دارند. باتوجه به نتایج فوق، این تحقیق برای سیاستگذاران رسانه های نوین نیز سفارش هایی در راستای ارتقای نگرش شهروندان نسبت به مسئله معلولیت دارد؛ ازجمله اینکه محتواهایی تولید کنند که شهروندان را با همه جوانب مسئله معلولیت آشنا کنند».
آنها می گویند: « بدین منظور با ساخت برنامه های ویژه توان یابان که مسئله محور باشند و با بهره گیری از ظرفیتهای خود توان یابان، می توان برنامه هایی واقع گرایانه و با کیفیت ساخت تا حداکثر تأثیر را بر مخاطبین داشته باشند. همین طور با بهره گیری از نیروی انسانی مجرب و متخصص و بهره گیری از دانش آنان، می توان به ارائه محتواهای با کیفیت و جذاب پرداخت تا بیشترین مخاطب ممکن را جلب کنند و با سیاست گذاری و تربیت نیروهای ماهر در عرصه سلامت در رسانه های نوین، ضمن ارتقای آگاهی و ایجاد نگرش واقع بینانه نسبت به توان یابان، طرز برخورد صحیح اجتماعی با آنان را به شهروندان آموزش دهند و درصدد رفع مشکلات آنان برآیند».
از سویی بمنظور تحریک مخاطبان برای عمل صحیح در این خصوص، لازم است در ابتدا به ایجاد انگیزه های لازم در شهروندان پرداخته شود. برای اینکه حتی در صورتیکه برنامه ای با بهترین کیفیت ساخته شود، اگر مخاطبان آن، لزوم و انگیزه ای برای رفتار نبینند، چیزی برای توان یابان تغییر نخواهد کرد. برای ایجاد چنین انگیزه ای، استفاده از کمپین های تبلیغاتی سلامت در عرصه توان یابان می تواند راه گشا باشد.
قابل ذکر است این یافته های پژوهشی جالب در عرصه رسانه را فصل نامه «مطالعات رسانه های نوین» وابسته به دانشگاه علامه طباطبائی منتشر نموده است.




منبع:

1402/03/12
13:46:48
5.0 / 5
391
تگهای خبر: انسان شناسی , برنامه , خدمات , سلامت
این پست جاوید شو را پسندیدید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
جاوید شو جاوید شو