گزارشی كوتاه از دیدار تمدن پژوهان با رهبر انقلاب

آغاز گام چهل و یكم انقلاب با دغدغه های تمدنی

آغاز گام چهل و یكم انقلاب با دغدغه های تمدنی

به گزارش جاوید شو جمعی ۳۰ نفره از متفكران حوزه پژوهش دو روز پیش در دیدار با رهبر معظم انقلاب اسلامی، گفتگوهای مفصلی درباره تمدن نوین اسلامی داشته اند. گزارشی كوتاه از این دیدار را می خوانید.


خبرگزاری مهر- گروه فرهنگ -محمدرضا بهمنی؛ عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی

در شامگاه یازدهم بهمن ۱۳۹۷، مقارن با ورود به چهل و یكمین سال پیروزی انقلاب اسلامی، به همراه جمعی حدوداً ۳۰ نفره از تمدن پژوهان، به محضر رهبر معظم انقلاب شرفیاب شدیم. دیداری صمیمی و آموزنده كه انگیزه بخش بازبینی و تعمیق فعالیتهای علمی در حوزه مطالعات تمدن نوین اسلامی شد.

صدای اذان مغرب كه شنیده شد، حضرت آقا تشریف آوردند و به نماز ایستادند و دوستان حاضر كه تعدادی از اساتید پیشكسوت و تعدادی هم جوانترها بودند مغرب و عشا را به امامت ایشان اقامه كردند. لطف و محبت چهره به چهره معظم له، صمیمیت و لطافت جلسه را مضاعف كرد. جلسه ای كه سه بخش داشت، بخش اول كه حدود ۷۵ دقیقه طول كشید، به اظهارنظر برخی از حضار گذشت كه اهم نكات ایشان را در این گزاره ها میتوان مرور كرد: - لزوم تقویت بینش تمدنی در سطوح مختلف علمی، اجرایی و عمومی جامعه - فقه فرآیندی به مثابه فقه تمدنی، الزامی برای تمدن سازی نوین اسلامی - لزوم تحلیل و بازخوانی علل تزلزل تمدنی غرب - استفاده از ظرفیت اندیشه مهدوی در تمدن نوین اسلامی - لزوم نظام سازی میدانی و فراكتابخانه ای در حركت تمدنی - ظرفیت الگوی سیاسی اسلام برای تولید تمدن در جهان اسلام - لزوم بازخوانی چالشها و موانع تمدنی جهان اسلام و چاره جویی برای آنها - نقش آینده پردازی در ساماندهی حركت تمدنی - لزوم هماهنگی و انسجام فعالان حوزه تمدنی

در بخش دوم جلسه كه كوتاه اما پرمغز، امیدبخش و هدایتگر بود، حاضران به مدت حدود ۱۵ دقیقه به رهنمودهای رهبر فرزانه و اندیشمند گوش جان سپردند. در ابتدا، ایشان، رضایت و خرسندی خودشان را از مطالب و گزارشهای نظریِ خوبی كه عرضه شد، اعلام كردند و در ادامه نكاتی كه مثل همیشه، دقیق، عالمانه و پیشگامانه بود را بیان فرمودند. من یادداشتهایم از این بخش را، در دو بخش دسته بندی كرده ام: الف ) رهنمودهای روشی – مدیریتی برای حوزه مطالعات تمدنی: ضرورت انضمامی شدن مطالعات تمدنی ۱- باآنكه گزارش كارهای نظری، بالاتر از انتظار بود، اما باید از غرق شدن در مباحث نظری پرهیز شود.
۲- عینیت بخشیدن به مطالعات و فعالیتهای تمدنی لازم است. یعنی كار نظری باید ناظر به میدان عمل و منتج به كار و برنامه عمل شود؛
۳- علاوه بر عینیت بخشی به مطالعات تمدنی، در كار نظری، توجه به دو نكته هم لزوم دارد: اول این كه كار نظر به لحاظ فكری باید قوی باشد. دوم این كه كار نظری به لحاظ ادبیات باید فاخر باشد.

ضرورت شبكه سازی و جریان سازی در مطالعات تمدنی

۱- ساختارسازی غیرضرور كمكی به گسترش مطالعات تمدنی نمیكند؛
۲- لازم است، فعالان این حوزه با یكدیگر منسجم شده و دیدگاهها و كارهایشان را به اشتراك و نقد بگذارند؛
۳- برای شبكه سازی و جریان سازی مباحث تمدنی، تشكیل جلسات گفت و گو (مثلا ماهانه) برای بحث و تبادل دیدگاه ها میتواند مفید و موثر باشد؛
۴-چیستی و فرآیند تمدن نوین اسلامی، باید با بیان ساده به مردم معرفی شود؛

ب) رهنمودهای محتوایی ناظر به مطالعات و حركت تمدنی:

مفاهیم كلیدی در تمدن نوین اسلامی

۱- توحید، عبودیت، كرامت انسانی و سبك زندگی، چهار مولفه پایه ای در مباحث تمدنی هستند؛
۲- ما به انسان محوری اعتقاد داریم، منتها انسان عبد؛

دولت اسلامی و جامعه اسلامی، مقدمه تمدن نوین اسلامی

۳- حركت تمدنی فقط با ارتقای سیاسی انقلاب اتفاق نمی افتد؛ به عبارت دیگر، مراد ما در تمدن نوین اسلامی، به ایجاد جامعه انقلابی ختم نمیشود و نمایان شدن تمدن نوین اسلامی در جهان، در گرو تولید دولت اسلامی و جامعه اسلامی است؛
۴- تولید جامعه اسلامی مقدمه تولید تمدن جهانی است. اگر جامعه اسلامی به وجود آمد، یعنی این كه توانسته ایم تمدن را در یك جغرافیای مشخص تولید كنیم؛
۵- مقدمه جامعه اسلامی هم تولید دولت اسلامی است. دولت اسلامی هم ملاك هایی دارد. همچون این كه دولت باید به شریعت باور داشته و برای ترویج و تحكیم آن انگیزه داشته باشد. همینطور دولت اسلامی باید مردمی باشد؛

ضرورت عرضه مدل نمونه

۶- مخالفت با تمدن غرب به مفهوم تخریب تمدن غرب نیست، بلكه باید با عرضه مدل نمونه، مخالفت با تمدن غرب را نشان داد؛
۷- امیدبخشی به مسلمانان هم با عرضه نمونه عملی محقق میشود نه با حرف؛ روشن است كه كسی از حیات طیبه بدش نمی آید؛
۸- اگر نمونه عملی عرضه نشود و جامعه مرعوب غرب شود، حركت تمدنی رخ نخواهد داد.
این هم مروری بود بر بخش دوم نشست. من فكر میكنم اگر طرح دیدگاههای تمدنی مقام معظم رهبری در اواخر دهه هفتاد را نقطه شكل گیری «مطالعات نظری تمدن نوین اسلامی» در مراكز علمی كشور بدانیم، حالا بعد از دو دهه، بیانات و دیدگاههای روز گذشته به نقطه آغاز «مطالعات انضمامی تمدن نوین اسلامی» باید تبدیل گردد. چون كه اگر نتوانیم میان عرصه نظر و صحنه عمل پل برقرار نماییم، آنگاه مدل سازی و نمونه پروری هم محقق نخواهد شد.

و اما بخش سوم این دیدار صمیمانه، این طور رقم خورد: لحظات نابِ تشكیل حلقه محبت، سئوالات موردی، گپ و گفتهای تكمیلی، تقدیم آثار حاضرین به محضر ایشان و عكسهای یادگاری.

1397/11/17
17:06:29
5.0 / 5
3273
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۲
جاوید شو جاوید شو