نتایج یك پایان نامه دانشجویی نشان داد

امكان بهسازی خاك با تركیب خاك و لاستیك

امكان بهسازی خاك با تركیب خاك و لاستیك

جاوید شو: پژوهشگران دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه صنعتی امیرکبیر با بررسی خصوصیات مخلوط خاک و لاستیک راهکارهایی را برای بهسازی خاک و حفاظت از محیط زیست ارائه کردند.


به گزارش جاوید شو به نقل از ایسنا، دکتر داود اکبری مهر، دانش آموخته دانشگاه صنعتی امیرکبیر و مجری طرح «مطالعه اثر تایر لاستیکی بر خصوصیات ژئوتکنیکی خاک ریزدانه» اظهار داشت: برای اجرای پروژه های عمرانی در وضعیت وجود خاکهای ریزدانه، عموماً تمهیدات بهسازی مورد نیاز بوده و از سویی پلاستیک ها، لاستیکها و سایر ترکیبات مصنوعی تولید شده توسط بشر یکی از عوامل آلودگی محیط زیست هستند. این مواد فراوانی بالایی در جوامع مختلف دارند و نیاز به مدیریت و کنترل دارند. نتایج این تحقیق جهت استفاده از این ضایعات در مهندسی به تبع آن کاهش انباشت آنها موثر است.
وی ادامه داد: ترکیبات مصنوعی ساخت بشر طول عمر زیادی داشته و باتوجه به مدت زمان زیادی که برای تجزیه آنها لازم است، مشکلاتی زیادی را برای محیط زیست ایجاد می کنند.
وی با اعلان اینکه تایرهای لاستیکی در مقایسه با پلاستیک ها بمراتب طول دوره تجزیه خیلی بالاتری و در حد قرن را داشته و در نتیجه مشکلات زیست محیطی ناشی از آنها چندین برابر است، اظهار داشت: تحقیقات مختلف نشان میدهد شیرابه این مواد بدلیل وجود پروفیل های فلزی موجود در آنها می تواند مقدار یون های فلزی موجود در آبهای زیرزمینی را به مقداری بیشتر از مقدار مجاز برای آشامیدن برساند.
وی اشاره کرد: لاستیک خرد شده و تصفیه شده از فلزات، فاقد شیرابه و آلودگی موثر در طبیعت است و این مساله قابل توجه است.
اکبری مهر اشاره کرد: تایرهای لاستیکی می توانند محیط خوبی برای تجمع حشرات و حیوانات موذی فراهم نموده و عامل انتقال میکروبها و ویروس های مختلف باشند. از طرف دیگر گاز متان یکی از مواد حاصل از فرآیندهای شیمیایی در محل های دفن زباله است و در صورت وقوع آتش سوزی در محل دفن یا جمع آوری ضایعات، علاوه بر مشکلات ناشی از آتش سوزی، دود غلیط حاوی هیدروکربن نسوخته، گازهای سمی و خاکستری را تولید می کند که برای سلامتی انسان مضر بوده و می تواند طبیعت گیاهی و جانوری را به خطر انداخته و آبهای زیرزمینی را آلوده کند.
وی عنوان کرد: باتوجه به آمارهای ارائه شده در سالیان گذشته، تنها در کشور ایران سالانه صدها هزار تن تایر لاستیکی مصرف می شود که با ورود این تایرها به بازار حجم زیادی نیز از لاستیکهای فرسوده از رده خارج می شوند و به ضایعات تبدیل می شوند و تنها بخش کوچکی از این ضایعات در صنعت به طرق مختلف مجدداً مورد استفاده قرار می گیرد و بخش زیادی از آنها غیر قابل استفاده در نظر گرفته می شود.
وی با تاکید بر اینکه اگر استفاده از این ضایعات در زمینه های مهندس امکان پذیر باشد، حائز اهمیت می باشد، اظهار داشت: استفاده از ضایعات تایر در علوم مهندسی باتوجه به خاصیت های مهندسی قابل توجه تایرهای لاستیکی همچون شکل پذیری، سبکی و مقاومت بالا و همین طور برای کمک به حل مشکلات زیست محیطی چند سالی است که مطرح گردیده است و توسط پژوهشگران استفاده از این مواد در داخل و خارج از کشور در زمینه های مختلف همچون استفاده از این لاستیک در ستون های سنگی و به عنوان مخلوط با مصالح دانه ای مورد توجه قرار گرفته است.
این محقق با اعلان اینکه در پروژه حاضر بصورت خاص خصوصیات مخلوط خاک ریزدانه و لاستیک مورد ارزیابی قرار گرفت و حدود مقادیر مطلوب استفاده از لاستیک در مخلوط با خاک مشخص شد، اظهار داشت: در این پروژه نشان دادیم که در ترکیب خاک ریزدانه و شکل های مختلف تایرهای لاستیکی بسته به شکل لاستیک خصوصیات متفاوتی را داریم و امکان تخمین دقیقی از خصوصیات این مخلوط در طراحی ها امکان پذیر بوده و این نتایج جهت استفاده محققین و مهندسین ارائه شده است.
بگفته وی، باتوجه به نتایج حاصل شده از این تحقیق مشخص شد استفاده از تایرهای لاستیکی سبب کاهش قسمتی از نشست خاک شده و با افزایش نسبت طول به عرض لاستیکها و همین طور افزایش اندازه لاستیکها، افزایش مقاومت در مخلوط حاصل می شود. همین طور استفاده از لاستیک در میرایی مخلوط موثر بوده و شکل پذیری مخلوط به طور شایان توجهی با بهره گیری از انواع مختلف لاستیک افزایش یافته است.
وی اظهار داشت: نتایج حاصل از این تحقیق گام مهمی در شناسایی پارامترهای مختلف ژئوتکنیکی و همین طور شناسایی رفتار این مخلوط است و به سایر پژوهشگران در شناسایی خصوصیات این مخلوط و همین طور توسعه کاربردهای این محصول یاری می رساند. همین طور امید است علاوه بر استفاده از راهکارهای جدید ارائه شده در پروژه ها و استفاده مطلوب از این ضایعات به روشی علمی و مناسب، امکان حفاظت بیشتر و بهتر از محیط زیست فراهم گردد.
وی اشاره کرد: با توجه به این که درانجام تحقیق از خاکی با فراوانی بالا استفاده شده است، استفاده از نتایج حاصل از این تحقیق در کشور ایران و همین طور در سایر کشورها در وضعیت مشابه امکان پذیر است. مقالات مختلفی از این تحقیق در مجلات و کنفرانسهای معتبر ملی و بین المللی به چاپ رسیده است.
وی اظهار داشت: باتوجه به نتایج حاصل شده از این تحقیق، استفاده از لاستیک بعنوان یک ماده مخلوط با خاک ریزدانه برای استفاده در پروژه ها بمنظور اصلاح خصوصیات خاک از نظر فنی امکان پذیر است. همین طور استفاده از این ترکیب علاوه بر اینکه از نظر فنی و زیست محیطی می تواند کمک قابل توجهی به پاکسازی محیط داشته باشد، از نظر اقتصادی نیز به صرفه است.
وی افزود: نتایج حاصل از این تحقیق کمک قابل توجهی در شناخت بهتر رفتار این مخلوط کرده و راهگشای تحقیقات آینده در ادامه این راه است.
وی با اشاره به نتیجه ادامه این پروژه اظهار داشت: باتوجه به امکان استفاده عملی از این تحقیق در پروژه های عمرانی و خصوصاً زمینه های در رابطه با مهندسی خاک و پی، زمینه های تحقیقات مختلفی در زمینه ادامه این تحقیق وجود دارد. بعنوان نمونه می توان امکان استفاده از انواع مختلف ضایعات حاصل از تایرهای لاستیکی را بصورت خالص یا تلفیقی از مواد شیمیایی بعنوان یک ماده ترکیبی برای بهبود خصوصیات مهندسی سایر انواع خاکهای ریزدانه مورد بررسی قرار داد.
وی اظهار داشت: استفاده از این مواد به شیوه مناسب می تواند ضمن بهبود خصوصیات مهندسی و صرفه اقتصادی، در کاهش ضایعات زیست محیطی ناشی از لاستیکهای زائد موثر باشد.

اکبری مهر با اشاره به خاصیت های این طرح اظهار داشت: این طرح بصورت خاص و کاربردی برمبنای مصالح خاکی و تایرهای لاستیکی موجود در کشور مورد اجرا قرار گرفته است. باتوجه به استفاده از این مواد و همین طور بهره گیری از آزمایشهای دقیق آزمایشگاهی نتایج بدست آمده به نحو مناسبی در پروژه های اجرائی کشور با شرایط مشابه از نظر مواد و مصالح توسط محققین قابل تعمیم و استفاده است.

وی با اشاره به مزیت های رقابتی طرح اظهار داشت: استفاده بهینه از یک محصول در پروژه های عمرانی همیشه مورد توجه کارفرما، مشاور و پیمانکار است؛ با بهره گیری از راهکارهای ارائه شده در این تحقیق امکان استفاده از شکلها و مقادیر بهینه ای از لاستیک در مخلوط با خاک ریزدانه وجود دارد و ضمن کاهش هزینه های اجرائی، با کمترین استفاده از ضایعات بیشترین بهره مندی و بالاترین عملکرد در طراحی های مهندسی مرتبط حاصل خواهد شد.

وی با اشاره به کاربردهای طرح اظهار داشت: استفاده از لاستیک باتوجه به خاصیتهای فنی مناسب آن بعنوان یک ماده مخلوط با خاک ریزدانه بمنظور اصلاح خصوصیات خاک و برای استفاده بعنوان خاکریز پشت دیوار حائل، خاکریزهای راه، خاک بستر، پی های در معرض بارهای سبک دینامیکی و سایر کاربردهای مرتبط در مهندسی ژئوتکنیک با در نظر گرفتن شرایط و محدودیتها امکان پذیر است. نتایج این تحقیق در شناخت بهتر رفتار مخلوط خاک ریزدانه و لاستیک موثر است.
برمبنای اعلام دانشگاه امیرکبیر، اساتید راهنمای دوره تحقیق دکتر اسماعیل افلاکی و دکتر ابوالفضل اسلامی اعضای هیئت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر بوده اند.




منبع:

1399/11/04
22:24:15
0.0 / 5
153
تگهای خبر: سلامت , صنعت
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۳
جاوید شو جاوید شو