تعاریف جدید برای بروز خلاقیت كودكان

دنیای كودكی مان تنگ تر می شود

دنیای كودكی مان تنگ تر می شود

جاوید شو: «در این عالم شلوغ و دنیای بهم ریخته، به نظر می آید روز به روز دارد دنیای كودكی كوچك تر می شود. من همیشه به آن می اندیشم كه چه اتفاقی می تواند عالم كودكی را زنده نگه دارد. برای من كه در سینمای كودك تنفس كردم دشوار است كه ببینم وقتی ما وارد دوران بزرگسالی شدیم دنیای كودكی مان تنگ تر می شود.»


به گزارش جاوید شو به نقل از ایسنا، نشست خبری سالگرد افتتاح اولین مركز مغز پژوهی ایران با عنوان «باشگاه مغز درخت سفید» انجام شد.
در این جلسه كه ظهر یكم بهمن ماه در محل این باشگاه برگزار شد، مهندس سپهر صادقی ایده پرداز مجموعه، دكتر مهناز استكی دبیر دپارتمان علمی، مهرداد ذوالنور مدیر دپارتمان هنر و خلاقیت و غزل شاكری هنرمند و بازیگر سینما حضور داشتند.

استراتژی هایی برای جبران سلامت در جامعه
سپهر صادقی ایده پرداز این مجموعه در ابتدای این نشست درباره ایده دایر كردن آن اظهار داشت: این مجموعه با تمركز و محوریت مغز در یك رویكرد سلامت فردی آغاز به كار كرد. ما در نظر داشتیم تا بتوانیم با یك نگاه همدلانه با بهبود شناخت های هیجانی، تغییرات مثبتی را برای سلامت روان افراد به وجود بیاوریم.
او افزود: پروژه «درخت سفید» برمبنای یك هدف تاریخی شكل گرفته است. آن چنان كه در بررسی های تاریخی نمایان است، از زمانی كه انسان به مرحله شهر نشینی ورود پیدا كرد همواره به دنبال احداث مراكزی برای تقویت یا بهبود شرایط جسمانی خود بوده است. بدین منظور او تصمیم به ایجاد باشگاه های مغزی مشابه یا فضاهایی از این دست گرفت.


ایده پرداز این مجموعه توضیح داد: از آنجائیكه با پیشرفت تكنولوژی وضعیت ساختاری زندگی شهر تغییر نمود به همین میزان كمبودهای ساختاری هم نمایان شد. در عصر هجوم اطلاعات و رشد علم و متناسب با همین كمبودهای ساختاری ما به دنبال پی ریزی استراتژی برای جبران سلامت در جامعه هستیم.
صادقی اظهار داشت: ما با بررسی ها و مشاوره هایی كه انجام می دهیم تلاش داریم با شناخت این كمبودها بستری احداث نماییم تا همه افراد بتوانند به سطحی از سلامت روانی دسترسی پیدا كنند. سطحی از سلامت روانی كه برای ما اهمیت دارد و می تواند برای انسان تبدیل به یك لایف استایل یا سبك زندگی شود.



جای خالی كاركردهای مغز در روانشناسی
دكتر مهناز استكی دبیر دپارتمان علمی «باشگاه مغز درخت سپید» در ادامه این نشست اظهار داشت: من روانشناس كودك هستم. در سال ۷۸ من با مبحثی به اسم نوروسایكولوژی آشنا شدم كه به نظر می آمد می توان از دستاوردهای آن در علم روانشناسی هم استفاده نمائیم. سوال من این بود كه چگونه می توانیم با دیدگاه های عصب نگر به مقوله روانشناسی نگاه نماییم.
او افزود: ما همواره در روانشناسی اطلاعات را به صورت غیرمستقیم به دست می آوردیم. اما كمی متوجه شدیم كه از مبحث خود مغز می توان به شكل مستقیم به برخی اختلال ها مغز اشراف پیدا كرد و نسبت به بهبود آن اقدام نمود.
مدیر دپارتمان علمی این مجموعه اظهار داشت: ما مغزی داریم كه انجام هر رفتاری منوط به عبور از سیستم های آن است. ما در روانشناسی به كاركردهای مغز نمی پردازیم اما بخش زیادی از روش های درمانی در روانشناسی به زمینه نوروسایكولوژی گره خورده است و ما می توانیم از آن بهره فراوانی بریم.
استكی درباره روش های تغذیه مغز اظهار داشت: ما به جز تغذیه جسمانی نیاز به شكلی تغذیه داریم كه بعنوان «سنسوری دایت» یا همان تغذیه حسی شناخته شده است. ما برای تغذیه حسی سه ورودی در بدن داریم. اولین ورودی گیرنده های حسی ما است، یكی حس عمق است و دیگری سیستم وستبولار در گوش داخلی ماست كه در ورود تمام حس ها به مغز موثر است.
او توضیح داد: ما در این مدت به آن می اندیشیدم كه چگونه می شود محیطی پربار به وجود بیاوریم كه در آن ارتباط عصبی مغز را با محیط گسترش بدهیم تا بتوانیم به توانمندی های شناختی گسترده تری دست پیدا نماییم. رامون كاخال یكی از صاحب نظران در این عرصه معتقد می باشد كه ما باید یك مزرعه عصبی در مغز احداث نماییم. ما معتقدیم كه این امكان برای هر فردی وجود دارد. برمبنای تحقیقاتی كه به عمل آمده امروز مشخص است كه برمبنای عوامل محیطی می توان بهره هوشی را بالا یا پایین برد.


دكتر استكی اظهار داشت: بر همین مبنا ما به این نتیجه رسیدیم كه نیاز به یك مدرسه ویژه وجود دارد كه در آن بتوانیم توانمندی های بالقوه فرد را متناسب با امكاناتی كه در خود فرد وجود دارد به شكل توانمندی های بالفعل دربیاوریم. اما باید یادمان باشد كه این مساله به زمان نیازمند است و به شكل جادویی ما نمی توانیم ارتباط عصبی را احداث نماییم.
او سپس به مبحث «نوروپلاسیتی» و تاثیرهای آن اشاره نمود و اظهار داشت: نوروپلاسیتی به بحث انعطاف پذیری مغز می پردازد. به این مساله كه اگر مغز لطمه دید چگونه می توان از توانمندی بخش های لطمه ندیده برای جایگزینی استفاده نمود. برای اینكه متوجه آن هستیم كه اگر هر سلول مغزی از بین برود جایگزین نمی گردد و از سلول های مجاور می توان بهره برد.
مدیر دپارتمان علمی این باشگاه در ادامه به مبحث «ساوند تراپی» یا صدا درمانی پرداخت و اظهار داشت: صدا درمانی روشی است كه بر روی گوش داخلی كار می كند. در این روش كانال های هوایی و استخوانی مغز دستخوش تغییر می شود. شما در این وضعیت با افرادی سر و كار دارید كه انگار در زیر آب هستند و اطلاعات را متوجه نمی شوند. ما با ساوندتراپی مبحث جا به جایی كانال ها را كه روش های تغذیه گوش داخلی را شامل می شود می توان در افراد احداث می نماییم.
او اظهار داشت: ما به روش غیر مستقیم این پروسه را انجام می دهیم و اهتمام می نماییم آنرا به حد مطلوبی برسانیم تا اگر كودكان مقاومتی داشتند بتوانیم به روش ساوند تراپی و نورو تراپی تنظیم هایی را در مغز آنها به وجود بیاوریم. این مبحث البته در كنار مبحث دیگری كه جزو روش های درمانی روز دنیا است در این مركز نمایش می شود. یكی دیگر از بحث های جهانی در زمینه مغز بحث بازی های ویدئو است كه متاسفانه در كشور با آن مخالفت می شود. در خیلی از كشورها تا هفت سالگی تماشای تلویزیون را برای كودكان منع می كنند چونكه به این نتیجه رسیده اند نیم كره چپ ذهن آنها كه مربوط به یادگیری است مختل می شود و اجازه رشد را می گیرد. ما در این مركز مانند خیلی از كشورهای دنیا از بازی بعنوان ابزار درمانی استفاده می نماییم.


استكی توضیح داد: زمانی كه كودك مثلا از ارتفاع ترس دارد بردن او به ارتفاع در واقعیت مشكلات او را دو چندان می كند.ما به واسطه گیم واقعیت را برای او مجازی می نماییم تا با تحریك توسط آن سیستم هم لذت ببرد و هم بتواند با اختلال هایش رو به رو شود و به حل آن بپردازذ.
وی در ادامه به مسئله تركیب حس و حركت و تاثیر آن در یادگیری پرداخت و توضیحاتی پیرامون بعضی از بازی ها و سیستم های نوین به دنبال ریزی این مسئله اشاره نمود.
استكی درانتها صحبت هایش به بحث اثر گذاری هنر در فرآیند كاری خود پرداخت و اظهار داشت: ما به واسطه این روش های درمانی و با فعال كردن دو نیم كره می توانیم رشد زبان و خلاقیت را مشاهده نماییم.كسب توانمندی هنری خلاقیت بالا می خواهد و خلاقیت ازدواج دو نیم كره است.

وقتی وارد دوران بزرگسالی می شویم دنیای كودكیمان تنگ تر می شود
در ادامه این نشست غزل شاكری هنرمند و بازیگر كه بعنوان میهمان در این جلسه حضور داشت، درباره دلیلهای حضورش در این جلسه اظهار داشت: اگر من در اینجا هستم چون سلامت كودك برای من مهم می باشد. من در این فضا دغدغه ای را مشاهده كردم كه می توانم بعنوان یك نقطه مشترك از آن یاد كنم.
او افزود: در این عالم شلوغ و دنیای بهم ریخته، به نظر می آید روز به روز دارد دنیای كودكی كوچك تر می شود. من همیشه به آن می اندیشم كه چه اتفاقی می تواند عالم كودكی را زنده نگه دارد. برای من كه در سینمای كودك تنفس كردم دشوار است كه ببینم وقتی ما وارد دوران بزرگسالی شدیم دنیای كودكی مان تنگ تر می شود.


شاكری اظهار داشت: این هوشیاری كه ما بدانیم امروز به واسطه تكنولوژی دارد چه اتفاق های ناگواری در زندگی رخ می دهد و همزمان بتوانیم از همین تكنولوژی بعنوان یك نكته مثبت استفاده نمائیم حسنی است كه من در فعالیت این مجموعه دیدم.
در ادامه این نشست مهرداد ذوالنور هنرمند و دبیر دپارتمان هنر و خلاقیت این مجموعه اظهار داشت: یكی از نكاتی كه در این مجموعه وجود دارد و قابل ذكر است آن است كه ایده پرداز آن با ذهنی مهندسی شده، با شناختی كه از هنر و البته موارد علمی داشته تلاش نموده تا تلفیقی از هر دو ساحت را به وجود بیاورد.
او افزود: حضور من در این مجموعه و شناختی كه از نوسانات روحی هنرمندان داشتم منجر به آن شد كه درك كنم همه این نوسانات قابل كنترل است و سپس كنترل این نوسانات، می توان آنرا بعنوان یك نقطه قوت در نظر گرفت و به عملكردی درست رساند.
این هنرمند در ادامه به تغییر ماهیت و شكل هنر در دوران معاصر اشاره نمود و اظهار داشت: ما در این مجموعه به این نكته اعتقاد داریم كه هنر شكل و ماهیت دگرگونی پیدا كرده است. ما اهتمام می نماییم فرصتی احداث نماییم تا با تعاریف جدید كودكان بتوانند خلاقیت های خودرا بروز بدهند.برای من بخش عملی این كار بسیار جذاب بوده و نتایج شگفت انگیزی هم به بار آورده است.


ذوالنور درانتها این نشست اظهار داشت: ما یك سال و نیم است كه فارغ از دغدغه های رایج در این مركز مشغول فعالیت هستیم و همزمان داریم به شكلی كاملا علمی پیش می رویم اما متاسفانه برخی مراكز امروز به وجود آمده اند كه با یك صدم امكانات چنین مركزی دارند از این عناوین سوء استفاده می نمایند و بر جامعه تاثیر منفی می گذارند.
این مركز نمایندگی انحصاری استفاده از لوازم كمك آموزشی دانشگاهی «توماتیس»، «نوروفیدبك» و «نورو اوپتیما» و چند نمونه دیگر را در سطح علمی حال حاضر دنیا كه منحصرا كاركردی علمی، پژوهشی و دانشگاهی دارند.






1397/11/05
19:39:07
5.0 / 5
2804
تگهای خبر: سبك زندگی , هنر , هنرمند
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۴
جاوید شو جاوید شو