در یك مطالعه بررسی شد

برای توسعه گردشگری پزشكی كدام قوانین باید تغییر كند؟

برای توسعه گردشگری پزشكی كدام قوانین باید تغییر كند؟

به گزارش جاوید شو در یك مطالعه پژوهشی، شاخصهای مورد نیاز سیاست گذاری و قوانین گردشگری پزشكی در ایران بررسی شدند و مهم ترین شاخص ها را در جهت ارتقای گردشگری پزشكی معرفی كردند.


به گزارش جاوید شو به نقل از ایسنا، گردشگری پزشکی از زیرمجموعه های گردشگری سلامت است و در چند دهه گذشته، روند در حال رشدی را در صنعت بهداشت، درمان و گردشگری داشته است.
با عنایت به سیاست های اقتصاد مقاومتی کشور در بخش سلامت و فرصت های روبه رشد و رقابت فزاینده بین المللی در گردشگری پزشکی، این نوع گردشگری می تواند یکی از راهبرهای اصلی در جذب سرمایه های خارجی و استقلال از درآمدهای نفتی باشد.
با عنایت به اهمیت این موضوع، پژوهشگران جغرافیا و برنامه ریزی دانشگاه اصفهان با همکاری صندوق پشتیبانی از پژوهشگران و فناوران، عوامل و شاخصهای اثرگذار در حوزه سیاست گذاری و قوانین در جهت توسعه گردشگری پزشکی در ایران را بررسی کردند. سیده سمیه حسینی و مسعود تقوایی؛ پژوهشگرانی بودند که در این مطالعه همکاری داشتند.
این مطالعه به صورت کمی و کیفی انجام شد. در ابتدا با جستجوی مقالات مرتبط در پایگاه های اطلاعاتی معتبر، مهم ترین شاخصهای سیاست گذاری و قوانین توسعه گردشگری پزشکی استخراج شد. پژوهشگران این شاخص ها به صورت پرسش نامه در اختیار خبرگان حوزه گردشگری پزشکی قرار داده و آنها را نهایی کردند. سپس با استفاده از روش تحلیل سلسله مراتبی، این شاخص ها را بر مبنای اهمیت و اولویت دسته بندی کردند.
بر مبنای یافته های حاصل از این مطالعه؛ شاخصهای سیاست گذاری و قوانین توسعه گردشگری پزشکی به ترتیب اولویت عبارت اند از: قوانین مربوط به بیمه های درمانی، قوانین مربوط به خطاهای پزشکی، سیاست های تبلیغاتی، قوانین مورد نیاز و جدید، سیاست های مدیریتی، سیاست های حمایتی، سیاست های نظارتی، حفظ حریم خصوصی، تسهیل ورود وخروج و قیمت گذاری واحد.
در بررسی این شاخص ها مشخص شد که قوانین مربوط به بیمه های درمانی از اهمیت زیادی برخوردار می باشند و به نظر می آید تدوین و اصلاح قوانین بیمه های درمانی برای توریستهای داخلی و تدوین راهبردهای توسعه بیمه تکمیلی و رفع موانع انتقال بیمه بین المللی برای توریستهای خارجی از ضروریات شاخصهای حوزه قوانین و مقررات در کشور باشد.
همینطور بر مبنای نتایج این مطالعه؛ وضع قوانین جدید به علت نوبودن گردشگری سلامت در کشور (نظیر اعطای مجوز ساخت بیمارستان های بین المللی در بعضی شهرهای فعال در بحث گردشگری سلامت) ضروریست.
طبق یافته های پژوهش؛ سیاست های تبلیغاتی و مدیریتی در ایران هم در حوزه گردشگری سلامت ضروری می باشد. برای این منظور طراحی و تدوین استراتژی بازاریابی منسجم و موثر در گردشگری پزشکی نظیر ایجاد نمایشگاه های دائمی و تخصصی در حوزه گردشگری سلامت، عرضه بسته های متنوع گردشگری سلامت، اتخاذ تدابیری برای حضور فعال مراکز خدمات درمانی در کانال های توزیع و فروش بین المللی خدمات گردشگری و... بسیار اهمیت دارد.
به قول پژوهشگران این مطالعه؛ برای تحقق کلیه ظرفیت های مراقبت سلامت و برآئرده ساختن اهداف برنامه چشم انداز کشور، نتایج این مطالعه می تواند به سیاست گذاری و رفع خلا قوانین مورد نیاز کمک نماید.
این مطالعه بخشی از طرح تحقیقاتی با عنوان «آمایش سرزمین و راهبرهای گسترش دهکده سلامت با رویکرد توسعه و گردشگری پزشکی در ایران» است و به صندوق پشتیبانی از پژوهشگران و فناوران دانشگاه اصفهان متعلق می باشد.
نتایج این پژوهش به صورت مقاله علمی پژوهشی با عنوان «تدوین و ارزیابی شاخصهای سیاست گذاری و قوانین گردشگری پزشکی در ایران» در مجله اخلاق زیستی انتشار یافته است.




منبع:

1399/07/09
21:55:09
5.0 / 5
817
تگهای خبر: برنامه , خدمات , سلامت , صنعت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۱
جاوید شو جاوید شو