كرونا و فرهنگ جدید زندگی-۱۳

به زندگی مجازی خوش آمدید لطفا با گوشی وارد شوید

به زندگی مجازی خوش آمدید لطفا با گوشی وارد شوید

به گزارش جاوید شو ورود به زندگی دیجیتالی خیلی زودتر از آن چه تصور می شد رخ داد. ویروس كرونا ورود به این زندگی جدید را سال ها به پیش انداخت.



خبرگزاری مهر - گروه فرهنگ- هانیه شریفی؛ سرعت شیوع کرونا و انواع و اقسام واکنش هایی که برای مقابله و مدیریت آن اتخاذ شده است فرصت غور کردن در جنبه های مغفول این جریان را گرفته است. امروز نهادها و مؤسسات مختلفی در حال عرضه تحلیل هایی از جنبه هایی غیر از مسائل بهداشتی و درمانی ویروس کرونا هستند.
کرونا بیشتر ایرانی ها را مثل بقیه مردمان کره زمین خانه نشین کرده است و امروز هزاران انسان در خانه گیرکرده داریم که اغلب فعالیت هایشان را گاه در ذهنشان و اغلب با کمک تلفن های همراه انجام می دهند؛ دید و بازدید، مطالعه، ورزش و حتّی سفر کردن!
این روزها که کم تر کسی رغبت می کند تا به دیگری نزدیک شود، اقرب للناس همان تلفن های همراه هستند.
از قبل از شیوع این ویروس هم این جسم بعضاً سبک جایگاه مهمی در زندگی روزمره افراد داشت اما خانه نشینی و به اصطلاح فاصله اجتماعی این جایگاه را روز به روز جدی کرد. تلفن همراه می باشد و اینترنتش! اینترنت که باشد می شود ساعت ها به آن صفحه معمولاً مستطیلش زل زد و از نقاط مختلف جهان خبردار شد و مهمانی رفت و کتاب خواند و....
طبق آمار رسمی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، میزان مصرف اینترنت در ایام شیوع کرونا و خانه نشینی بسیاری تا ۵۰ درصد نسبت به یک روز عادی افزایش داشته است
بهار که دانشجوی ۲۲ ساله ساکن تهران است این روزها مثل بسیاری از ما به خاطر ترس از کرونا از خانه بیرون نمی رود. او می گوید از اواسط اسفند ماه تا امروز در خانه است. در گفت وگوی کوتاهی که با او داشتم از مصارف رسانه ایش در این دوران پرسیدم.
او در این مدت چندین برنامه جدید به تلفن همراهش اضافه کرده تا فعالیت هایش را در آنها پیگیری کند. او با تلفن همراهش ورزش می کند، در جلسات کاری و دانشگاهی اش شرکت می کند، در کنسرتهای آنلاین، که خودش پدیده ای نوظهور و زاییده این ویروس ناخوانده است، شرکت می کند، فیلم تماشا می کند. برای تازه کردن دیدار با دوستان و خانواده اش از تماسهای تصویری استفاده می نماید که می گوید قبلاً استفاده چندانی از این امکانات نداشته. از وی در باره ی میزان فعالیتش در شبکه های اجتماعی پرسیدم که به گفته-ی او تولیداتش در این فضاها بیشتر شده و خانه نشینی خلاقیت او را برای تولید محتوا تقویت کرده.
تحلیل جدیدی که توسط نیویورک تایمز انجام شده نشان داده است که کووید ۱۹ همان گونه که قابل پیشبینی بود مصرف رسانه ای زندگی روزمره مردم را تغییر داده است؛ در این تحلیل آمده است که اپلیکیشن های ویدئو کنفرانس و پیام رسانی افزایش شدیدی در تعداد کاربران تجربه کرده اند.
مدیر مارکتینگ فیدیبو در گفت و گو با مهر اظهار داشت: استفاده از این برنامه در این زمان حدود ۷ برابر افزایش داشته است و از مجموع ۵۰۰ کتاب تخفیف خورده این مجموعه، ۲۵۰ کتاب با تخفیف ۹۰ درصدی عرضه شدند تا استفاده کاربران از این برنامه سهل تر باشد.
این تغییرات در رژیم مصرفی افراد متعلق به گروه و سن خاصی نیست و به علت فراگیری این ویروس، نتایج آن گریبان گیر تمام جامعه است.
خانم خانه داری که به نظر می آید نباید این دوران خانه نشینی برایش تازگی داشته باشد هم از تغییرات سبک زندگی اش می گوید: با این که کارم در خانه به نسبت قبل بیشتر شده و برای پخت یک غذای ساده باید چندین بار مواد اولیه و وسایل کارم را ضدعفونی کنم اما برای تهیه مواد غذایی دیگر از منزل خارج نمی شوم و از امکانات خرید آنلاین استفاده می کنم تا کمتر در معرض خطر ابتلاء قرار بگیرم. در جلسات مذهبی شرکت می کنم و تلاش می کنم فشار محدودیت های این دوران را کم تر کنم.
این ویروس بر رفتار مذهبی و دینی مردم تاثیر گذاشته، مناسک عبادی جمعی را تعطیل کرده، در مساجد، حرم ها را بسته، آئین های مذهبی را لغو یا محدود کرده است؛ پدیده نسبتاً جدید دیگری که در این دوران روی کار آمده مجالس ترحیم آنلاین و برگزاری هیئت ها به صورت لایوهای اینستاگرامی و زیارت امکان متبرکه در صفحه گوشیهای موبایل.
البته پیش از این دوران هم نرم افزارهای زیادی در جهت پخش مستقیم مراسم مذهبی تولید شده بودند اما به علت شرایط خاص این برهه زمانی میزان استفاده از آنها و فراگیرتر شدنشان بیشتر به چشم می آید
کودکان و نوجوانان گروه دیگری هستند که امکان گریز از این ویروس و نتایج آنرا ندارند و اتفاقاً به علت حساسیت های آنها بیشتر از پیش احتیاج به مراقبت دارند.
این گروه که از خانه نشینان اولیه این ویروس هستند، با تعطیلی کلاس های درسی شان امکان استفاده از فیلم و سرگرمی های بسیاری را در بستر رسانه های صوت و تصویر فراگیر را پیدا کرده اند. فیلیمو و بازار از اولین پلت فرم هایی بودند که با مجانی کردن انیمیشن های خود، دسترسی این گروه به محتواهایشان را آسان کردند.
به گزارش سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی (ساترا)، رسانه های فیلم نت، کاناپه، نماوا، دیجیتون، نمایش نت، اپیدو هر کدام با عرضه تسهیلاتی به کاربران خود تلاش در اجرای مسئولیت های اجتماعی شان دارند.
روابط عمومی فیلیمو از تغییر رفتار کاربران این پلت فرم در ایام شیوع کرونا گزارش داد و اعلام نمود: رشد ۶۵ درصدی میانگین دقیقه تماشای روزانه در حالی در یک ماه گذشته در فیلیمو ثبت شده است.
برگزاری کلاس های دانش آموزان به صورت آنلاین هم امکان دیگری بود که در این مدت دانش آموزان و اهالی آموزش را حسابی به خودش مشغول کرده. این مدل آموزش خصوصیت ها و الزامات متفاوتی از شیوه های حضوری دارد. خصوصیت بارز آن تغییر ارزش های سرکلاس نشستن به شکل سنتی است؛ تا پیش از این روش حضور در کلاس درس بسیار حائز اهمیت بود و به صورت مثال دانش آموزان حق حضور در کلاس بدون پوشش فرم مدرسه شان را نداشتند اما حالا آنان از روی تخت خواب و کاناپه های خانه ها کلاس ها را دنبال می کنند.
آرسام و رهام دو برادر نورسیده مدرسه ای هستند که پس از گذشت چند ماه از شروع سال تحصیلی حالا باز هم در خانه هستند اما این دفعه بعنوان دانش آموز و محصل، آنها در این مدت حسابی وارد فضای مجازی و امکانات مختلفش شده اند؛ در طول روز چندین ساعت از تلفن همراه مادرشان با دوستان خود در شبکه های اجتماعی صحبت می کنند و قرارهای مجازی برای دیدار یکدیگر می گذارند.آن ها هنوز به شکل جدی با ضوابط آموزش های سنتی سرکلاس آشنا نشده وارد فضای ناآماده آموزش آنلاین شدند. رهام که هنوز حروف الفبا را کامل یاد نگرفته سخت می تواند از امکان نوشتن در شبکه های اجتماعی استفاده نماید و بیشتر از صدای ضبط شده اش را منتشر می کند.
اما از سوی دیگر، با این که تقریباً ۲۰ سال از شعار هوشمند سازی مدارس در ایران می گذرد اما نه معلمان و نه دانش آموزان یک دوره آنلاین را تمرین و تجربه نکرده اند و حال که مدیران در زمان بحران به اهمیت این نوع آموزش پی برده اند هر دو طرف این جریان را با چالش هایی روبه رو کرده است. یکی از عمده ترین مسائلی که این روزها دانش آموزا و معلمان با آن دست به گریبانند آماده نبودن یک بستر مناسب برای برگزاری کلاس ها در فضای وب است و در بررسی هایی که از شهرها و روستاهای ایران انجام شده، اغلب والدین نسبت به سرنوشت تحصیلی فرزندان خود نگران هستند، روستاییان از ضعف یا حتی نبود اینترنت گلایه دارند.
به طور کلی دوران بحران، تاثیر زیادی روی نحوه ی زندگی مردم دارد. بحران ها از هر نوعی که باشند، الگوی مصرف، خرید و دیگر رفتارهای مردم را تغییر می دهند. بعلاوه، در دنیای امروز احتیاج به دریافت سریع و مداوم اخبار، روی نحوه ی استفاده ی ما از اینترنت و دیگر منابع هم تاثیر داشته است.
رفتار کاربران اینترنت در ایام اخیر در روزگار پساکرونایی بر بازارهای اینترنتی مؤثر بوده. این مورد سبب شده است تا خیلی از مراکز عرضه دهنده محتواهای آنلاین هم به فکر توسعه کسب و کار خود بیفتند.
این تغییر مصرف در نوع رسانه ها در دنیا هم به چشم می خورد و نتایج مؤسسه تحقیقاتی گلوبال ایندکس که توسط وبسایت پژوها انتشار یافته است نتایج جالبی را به دست می دهد.
این گزارش نشان داده است که در کل دنیا ۷۰ درصد می گویند که هم اکنون زمان بیشتری را صرف استفاده از تلفن های همراه شان می کنند.
سایت بلومبرگ از افزایش ۷۵ درصدی بازدید اخبار در یوتیوب خبر می دهد. یوتیوب که بزرگ ترین پلت فرم توزیع محتوای ویدئویی است، ماهانه بیشتر از دو میلیارد بازدیدکننده دارد که از زمان شیوع کرونا، افزایش قابل توجهی در ترافیک داشته است.
برخی کارشناسان معتقدند این آشنایی و استفاده الزامی ایرانی ها از امکانات و فرصت های فضاهای دیجیتال توانسته باعث ورود قبل از موعد ایران به عرصه های جهانی دیجیتالی بشوند و حال پرسش اینجاست که اولاً آیا زیرساخت های ارتباطی و مدیریتی جمهوری اسلامی گنجایش این حجم وسیع تغییرات را دارد؟ و ثانیاً آیا کاربران اینترنت آشنایی لازم برای رویارویی با این دنیای جدید را دارند؟ و ثالثاً آیا می توان امیدوار بود که با گسترش استفاده از شبکه های داخلی به جهت مصرف ترافیک اینترنت کم تر به تثبیت فضاهای داخلی پرداخته شود و در جهت ملی شدن فضای وب گام های تازه ای برداشته شود؟
پساکرونای ایران چگونه خواهد بود؟

1399/03/09
10:00:13
5.0 / 5
1140
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۳
جاوید شو جاوید شو