خطر قرنطینه برای كودكان

خطر قرنطینه برای كودكان

به گزارش جاوید شو یك روانشناس نسبت به اختلالات احتمالی قرنطینه برای كودكان اخطار داد. موضوعی كه در روزهای قرنطینه باید به آن توجه كرد و كارهایی انجام داد كه حادث نشود.


كرونا خانه نشینی الزامی آورد. تابحال درباره صدمه های احتمالی برای روح و روان بزرگسالان هشدارهایی داده و سفارش شده كه با مطالعه و ورزش خویش را از كسالت و افسردگی قرنطینه نجات دهند. در این میان نباید از كودكان غفلت كرد چون خطراتی جدی تری آنها را تهدید می كند. بنا به قول مهرنوش خالقی –روانشناس و مربی كودكان- در ایام قرنطینه خانگی، دو تا خطر كودكان را تهدید می كند. یكی؛ اختلال در ارتباطات اجتماعی و دیگری اختلال در قدرت تخیل.

خالقی توضیح می دهد كه یكی از مهمترین فاكتورها كه باید در كودكان بخصوص كودكان سه تا شش سال تقویت شود؛ ارتباط است. اختلال ارتباط در كودكان به حدی جدی است كه در كتابچه «راهنمای اختلالات روانی» كه هر پنج سال یك مرتبه منتشر می شود، طیف اختلالات ارتباطی، بزرگ ترین چالش روانی بچه ها در دوران كنونی شناخته شده است.

می دانیم قرنطینه خانگی، كودكان را از هر ارتباط حضوری و مكالمه با دوستان، همسن و سالان، همكلاسی ها و حتی پدربزرگ و مادربزرگ ها منع كرده است برای همین بنا به تاكید این روانشناس و تسهیل گر كودكان، احتمال صدمه به ارتباطات اجتماعی كودكان می شود اما والدین می‎توانند شدت آنرا به حداقل برسانند.
برای مثال بهتر است تلاش نماییم با رعایت فاصله، در بعضی روزها، فرصت ارتباطات حضوری كودكان را فراهم نماییم. در صورت امكان كودكان می توانند در پاكینگ یا حیاط خانه كه خلوت و تمیز باشد؛ با دوستان همسن و سال خود دیداری داشته باشند. البته باید همه نكات بهداشتی را رعایت نمایند.

ارتباط مجازی هم راهكار دست یافتنی تری است. كودكان می توانند با دوستان و نزدیكان خود تماس ارتباط مجازی داشته باشند. این روزها خوشبختاه تماس تصویری بسیار رایج شده كه می تواند برای تقویت مهارت ارتباط گیری به كودكان كمك نماید و تا حدی آنها را از خطرات احتمالی مصون بدارد.
اختلال در مهارت های ارتباطی كودكان در قرنطینه به قدری جدی است كه این روزها، مدیران و مربیان مهدهای كودك نگران آن هستند كه پس از رفع محدودیت و ممنوعیت هیا ناشی از كرونا؛ چطور باید كودكان را شرایط عادی برگردانند چون فرایند ارتباط گیری كودك با مهد، مربی و دوستان مهد و... زمان بر بوده و با وقفه ای كه قرنطینه در این بین ایجاد كرده، كار مربیان را سخت تر می كند.
دومین صدمه احتمالی برای كودكان، اختلال درقوه تخیل كودكان است. به هر حال به علت قرنطینه كودكان مجبور شده اند روزهای طولانی در فضای محدود و یكنواخت خانه بمانند آن هم در شرایطی كه از رفت و آمد هم منع شده اند؛ برای همین امكان دارد تخیل آنها صدمه ببیند. ازاین رو سفارش می شود حتما والیدن برای كودكان كتاب بخوانند، برای كودكان قصه بگویند یا با جان بخشیدن به عروسك ها و برگزاری نمایش عروسكی قوه تخیل كودكان را تحریك كنند. در بازی های این چنینی از كودكان بخواهند كه مشاركت داشته باشند و آنها هم با استفاده از تخیلشان قصه بسازند.
به گفته این مربی كودكان، اهمیت بازی ها برای كودكان زیر دبستان به این است كه آنها می توانند حرفه و شغلی را كه مقرر است در آینده داشته باشند؛ در این سن تمرین می كنند. بر مبنای مطالعات، خیلی از افراد موفق، در سنین بزرگسالی شغلی را دارند كه در سنین كودكی آنرا بازی و تمرین می كردند. در نتیجه بازی و تخیل پردازی تا این حد برای كودكان مهم می باشد.



1399/02/04
19:59:17
5.0 / 5
944
تگهای خبر: كتاب
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۳
جاوید شو جاوید شو